Velkommen til Per-Arne og Knut-Willys hjørne

Hvem er Per-Arne og Knut-Willy?

Vi har opprettet denne siden som en nyhetsblogg, der vi har fått to av områdets beste kjennere til å oppdatere med nyheter, aktuelt stoff, føremelding, sikkerhetsinfo og andre nyttige tips. Per-Arne Andersen er forfatter av boka På tur - Leirvassbu. Han har lenge blitt sett på som en del av inventaret på Leirvassbu, men er nå i enda mer bokstavelig form på plass i bokhyllene på Leirvassbu. Knut-Willy Sæther har i en årrekke vært vår faste bre- og fjellguide både sommer og vinter, og gått turer i Leirvassterrenget i over 20 år. Han har i tillegg vært en viktig bidragsyter til den nevnte boka. I fotogalleriet over ser du bilder fra turer i området rundt Leirvassbu som disse to gutta har vært på.

Påsken nærmer seg og vi er på plass!

En god uke har gått siden Leirvassbu åpnet for sesongen og det har allerede vært mye folk i fjellet. Forrige helg var det mye turfolk i fjellet. Noen var på toppturer til bl.a. Semmelholstind og Storebjørn. Den siste biten med kvisting mellom hyttene i området ble ferdigstilt i går, og aktiviteten mellom hyttene er også økende. I går kom det turfolk fra bl.a. Skogadalsbøen og fra Gjendebu, og i dag la flere ut på tur til Olavsbu, Spiterstulen og Fondsbu. Velkommen til påskefjellet, - til flotte turopplevelser og hyggelig fjellprat i peisestua på Leirvassbu.

06.04.17, Knut-Willy

Klar for ny skisesong?

Vi nærmer oss "sesongstart" i Leirvassterrenget. Vintersesongen har riktignok vart en stund, og mange folk har naturlig nok vært på flotte skiturer i området i årets første uker. Leirvassbu åpner i slutten av denne måneden og vi er på plass før påske, - klare for turer og hyggelig fjellprat i peisestua på Leirvassbu. Vi ser fram til å møtes!

07.03.17, Knut-Willy

Luftige egger og vakre topper

Sommervarmen har virkelig slått til i fjellet. I går var det over 20 grader i Leirdalen. Storinnrykk i Leirvassområdet med turfolk fra hytte til hytte og på toppturer. På tirsdag hadde vi gleden av å gå en av de virkelig spennende traversene i området. Med start fra brua på Sletthamn gikk vi inn på Storbreen. Vi fortsatte bratt opp til Geite (2002 moh) og fulgte den luftige ryggen vestover mot Sokse, dels i bratt ur og dels på snø). Det er greit å ta seg god tid på slike luftige rygger. Et par steder går ryggen over til en veldig kvass egg (og der var det veldig greit med sikring). Det siste bratte draget opp til Sokse var lett småklatring, også her brukte vi tau. Å komme opp mellom "saksespissene" en slik sommerdag med varm ettermiddagssol i vest, er kort og godt veldig vakkert. Sokse er nok en god kandidat til favoritt-toppen i vårt nærområde. Og siden det er to spisser på Sokse, tok vi turen på de begge, før vi gikk ned den bratte og tidvis luftige nordryggen. Returen gikk over Storbreen, der noen virkelig store sprekker hadde åpnet seg. Velkommen til fjells til flotte sommerturer.

21.07.16, Knut-Willy

Storinnrykk og flotte dager i fjellet

Det var en flott finish på vårsesongen på Leirvassbu denne helgen. Svært mange hadde tatt turen til Leirvassterrenget og fikk fine fjellopplevelser. Det har i flere dager vært komplekse forhold i fjellet knyttet til skredfare, og vi observerte flere steder store skred i vårt nærområde, Det var flakskred i nordvendte sider (bl.a. et stort som gikk på Kalven), og løssnøskred i sørvendte sider (særlig utover ettermiddagen). På søndag kom varmen for alvor og helgen ble avsluttet med varm vårsol blant tindene. Undertegnede var en tur på Storbreen og Kniven på søndagen. Det var vårlige forhold og veldig, veldig varmt. Fin snø på breene, men med slik varm vårsol ble det noe våt og tung nedkjøring til Sletthamn. En fullbooket Leirvassbu resulterte i stor og variert aktivitet i fjellet, med toppturentusiaster, rennekjørere, og hytte til hytte-folk på tur. Nå tar Leirvassbu en liten pause, mens vei og infrastruktur får hvile, og så tikker det mot sommersesong og nye aktiviteter i vårt vakre fjellområde. Selv om Leirvassbu tar en pasue så gjør ikke skiføret det, - det ser ut til å vare lenge utover mai. Det er fortsatt mye snø i fjellet, og det blir dag- og nattemperaturene som avgjør hvor lenge skisesongen varer. Vi sees i fjellet, - på ski eller til fots om en drøy måned.

09.05.16, Knut-Willy

Ny fjellsesong snart igang i Leirvassterrenget

I en forstand starter aldri en fjellsesong, den bare er. Det er vel fjellseong hele året også i Jotunheimen og i Leirvassterrenget. Men turene og aktivitetene tilpasses årstidene, og vi legger nå bak oss en roligere periode i fjellet. Likevel kan vi si at det nå går mot en ny og lang fjellsesong, ved at aktiviteten for de fleste av oss tar seg betydelig opp når den første vårmåneden er igang. Ved at vi nå skriver mars så betyr det at vi nærmer oss påske og med det stort innrykk i fjellet. Snødekte daler og tinder frister, og gradvis går det mot varmere og mer solfylte dager i Leirvassterrenget. Varmere blir det også innendørs, nå når Leirvassbu åpner igjen sine dører for sesongen.

Vi kan ikke annet en ønske velkommen til fjells. Dessverre kommer ikke vi (Per Arne og Knut-Willy) på plass på Leirvassbu før rundt midten av april. Utenlandsopphold i forbindelse med jobb, samt forpliktelser i lavere strøk av landet gjør at vi (dessverre) er nødt til å ta en del av sesongforberedelsene andre steder. Trøsten får være at vi med en tidlig påske i år har en lang skisesong foran oss med base på Leirvassbu. Vi ser fram til mange flotte turer, og gleder oss til nok en sesong der vi sammen kan dele fjellets mange opplevelser.

03.03.16, Knut-Willy (P.t. Princeton, USA)

Tinderangling og toppturer i juli

Denne julimåneden har så langt vært snørik og tidvis kjølig i Jotunheimen, men når sola kommer frem og værvarselet melder om lite vind, er det bare å benytte mulighetene for toppturer. Vi var en gjeng som tok turen til Storebjørn når været endelig hadde lettet litt, og forrige torsdag ble en slik drømmedag. Svake vinder, periodvis vindstille, og strålende sol resulterte i en flott bretur og toppbestigning. Det hadde vært forholdsvis kjølig (minusgrader) natten før, så snøfeltene før Bjørnebreen og selve breen var fast og fin og gå på. Taulaget benyttet stegjern hele veien, noe som var godt, særlig i de siste bakkene. Det var lite oppsrukket på breen og nesten ikke blåis. For to dager siden (tirsdag den 21. juli), etter noen dager med mildere vær, var det også folk på tur til Storebjørn. De kunne melde om våt og tung snø, noe som gjorde turen deres mer besværlig. Det skifter fort i fjellet. Samme dagen som vi var på Storbjørn var det også en vennegjeng som gikk Geitegga fra Geita til Saksa med retur over Bjørneskar. De hadde også hatt en magisk dag.

På tirsdag var det tur til Tverrbytthornet. Vi gikk opp sørflanken til topps. Det var varmt og fint vær, men skyet når vi kom på toppunktet. Vi gikk videre eggen vestover, og etterhvert lettet skyene og vi fikk flott utsikt på den vakre eggen. Det bar bortover med klyving opp og ned forbi luftige passasjer fram til rappellfestet på raudhammeren. Deretter var det morsom rappell ned i skaret og videre langs eggen til dens laveste punkt før vi slapp oss ned i Kyrkjeglupen og tilbake til Leirvassbu. Det var snøfritt langs ruta hele veien opp, men det var en del snøfylte renner. Disse unngikk vi. Eggen var også snøfri, utenom en liten passasje på begynnelsen av egga etter Tverrbytthornet (2103). Returen ned fra eggens laveste punkt tok vi i venstre kant av det første lange og bratte snøfeltet ned mot Kyrkjeglupen. Den spredt vardede ruta derimot passerer nå på grunn av snømengdene flere bratte snøfelt i sørsida. Vi ville ikke begi oss ut på disse så høyt oppe. Derfor fulgte vi ura i en mer direkte linje ned. Den var fast og fin.

Det er altså en del snø i fjellet fortsatt, særlig i nordvendte sider og skyggefulle daler, men det er ikke til hinder for flotte turer og bestigninger, ...og nå er høysesongen for alvor i gang i vakre Jotunheimen.

22.07.15, Knut-Willy

Sommer, ski og Leirvassbu

Forrige helg skulle det vært åpning av sommersesongen på Leirvassbu. Som sikkert de fleste har fått med seg, måtte åpningen utsettes noen dager på grunn av for mye snø. Men hva gjorde vel det. Litt lenger nede i Leirdalen ligger Elveseter kunst- og kulturhotell, og når Leirvassbu holder stengt, er dette et supert alternativ. Derfor ble det opphold på Elveseter for vår del. Og jeg må bare innrømme at jeg synes det er utrolig koselig å bo der også. Man stiller tiden tilbake til noen av de mest spennende kapitlene i fjell-Norges historie, og man føler nesten at man forsvinner inn i et folkeeventyr. Atmosfæren fra filmene til Ivo Caprino sitter på en måte i vegger og rom. Det er en uendelighet av opplevelser her, og uansett hvor grundig man går til verks, klarer man aldri å få med seg alt som finnes av utskjæringer, malerier, broderier, utsmykninger og andre snurrepiperier.

Men det var ikke bare på Elevseter vi fikk oppleve eventyr. Oppe i fjellet var det så store snømengder at vi fikk sommerskiturer av det eventyrlige slaget. Når man drar fra gardinene på Elveseter klokken seks om morgenen og ser utover dalen, gården og de snødekte fjellene som bader i morgensol, går det ganske greit å sprette opp å få på seg turtøyet. Vi var derfor på plass oppe i Leirdalen, klare for skitur før klokken åtte.

Vi startet våre skiturer midt i Leirdalen, i områdene rundt Breabakken og Sletthamn. Her var enkelte av snøbroene over Leira fortsatt intakte, og dette gjorde det mulig på en enkel måte å krysse elva og komme seg over til breene på dalens vestside. For det er ingen tvil om at skiføret er best i vest. Her er det fortsatt flere meter med snø på breene, og terrenget ellers er også godt dekket. Vår første tur gikk over Storbreen til Sokse og Sauen. Forholdene var vidunderlige. Vindstille og sol, og det føltes som om vi gikk på ski over et hav av snø. Det var bare å kaste skjorta og gjøre bestigningen i bar overkropp. I løpet av oppturen løste snøen seg tilstrekkelig opp til at nedkjøringen ble passe puddermyk, uten at det på noe tidspunkt ble sug eller gjennomslag. Nede på Storbreens botnbre klarte vi ikke å motstå fristelsen. Det ble derfor bonustur opp på Rundhøe. Denne toppen er riktignok ikke like høy som alle de populære 2000-meterstoppene, men 400 høydemeter ren bonus lar seg da høre. Nedkjøringen var perfekt her også. Vi kom dermed opp i nesten 1500 høydemeter skitur denne dagen. Dagen etter gikk turen opp til Vestre Tverrbottinden på dalens østside. Dette fjellet er 2113 meter høyt, men ikke kjent for å være skifjell i det hele tatt. Men ingenting er normalt i år. Med en passe bratt sørvestvendt fjellside som for anledningen var heldekket med snø, kunne det ikke blitt bedre.

Mens vi var og koste oss på skitur, var Ole-Jacob, Christian og Tove i full sving med å klargjøre veien og åpne Leirvassbu. Nå ligger alt til rette for nok en strålende sommersesong, så får vi bare se hvor lenge sommerskiføret holder. Foreløpig ser det veldig bra ut.

PS: Det foreløpig siste bildet i galleriet over er fra helgens sommerskitur over Storbreen.

24.06.15, Per-Arne

2015 = Lang skisesong?

Det er fantastiske snøforhold i vår del av Jotunheimen og faktisk fortsetter det med jevne mellomrom å dumpe ned nysnø. På 1400 meters høyde har snøsmeltingen i skrivende stund (12. mai) knapt kommet i gang. For oss som aldri blir lei av ski, og som gjerne tøyer skisesongen til siste snøflekk er omdannet til badevann, er det derfor ingen grunn til å pakke bort skiene. Så får det heller stå sin prøve at mor, far, partner eller hvem det måtte være, kan bli litt lei av at det står ski oppetter veggen i stua til langt ut på sommeren. For sist det var så gode snøforhold, kunne vi gå skiturer fra Leirvassbu til godt ut i juli.

Nå kan man selvsagt ikke foregripe værutviklingen og snøsmeltingen for mye, men man skal i alle fall ikke bli overrasket om det fortsatt er skiføre når Leirvassbu åpner igjen til sommersesong den 18. juni. Men det er ingen grunn til å gamble med å vente så lenge med å få seg en drømmeskitur i sommersol. Selv om Leirdalsveien for øyeblikket er stengt ved Illåe, er det mange flotte skifjell å velge mellom med Leirdalsveien som utgangspunkt. Skagsnebb, Bakerste Skagsnebb og Veslbreatinden er fantastiske toppturer som gir over 1000 høydemeter nedkjøring. Litt lenger opp i dalen ligger Storbreen og Smørstabbtindene. Dette er blant de flotteste vårskiturene landet vårt kan by på. Selv om snøforholdene alltid er best på vestsiden av dalen, skal man ikke undervurdere mulighetene på østsiden. En lite kjent turperle, er turen over Søre Illåbreen til Store Tverrbottinden. Du må bare ikke la deg "skremme" av at det er lite snø det første stykket på østsiden av veien. Ta skiene på sekken å gå de første 300 høydemeterne - det vil gi en heftig tilbakebetaling. Herfra er det skiføre helt til topps, og synet som møter deg en solskinnsdag når du kommer over bandet mellom Vestre og Store Tverrbottinden, er av det magiske slaget. Magisk er også nedkjøringen, dersom du velger å kjøre vestover ned Leirløyftet. Vær bare klar over at Leirløyftet er nærmere 40 grader på det bratteste og krever stabile snøforhold og god vurderingsevne for å kunne kjøres. Er du i tvil, vil det være bedre å kjøre tilbake igjen over Søre Illåbreen som ikke er mer enn drøye 20 grader på det bratteste.

Jeg har skrevet flere bloggartikler om vårskiturer i fra Leirvassbu/Leirdalen på utemagasinet.no. Legger ut lenker til to av de siste artiklene her. Klikk gjerne på lenkene, dersom du vil lese mer om de fantastiske mulighetene som området har å by på.

Ha en fortsatt strålende vårskisesong:)

12.04.15, Per-Arne

Maihelg i særklasse

Helgen, den 1. mai, var virkelig av de store i Leirvassterrenget. Været var perfekt, kuldegradene akkurat passe, og snøforholdene optimale. Med fullbooket Leirvassbu og Sognefjellsveien åpen for vinteren vrimlet det av turglade folk i området. Vi var på Semmelholstinden på fredagen, og nedkjøringen på Visbreen har nok for undertegnde aldri vært flottere enn akkurat denne ettermiddagen. Det var fristende å gå opp igjen for å kjøre ned en gang til... Lørdagen bar det over kyrkjeoksla og til Visbretinden, og på søndag ble Loftet besøkt. Jeg tror det var folk på alle topper og med turer av ulik vanskelighetsgrad. Mange titalls var på Storebjørn på fredag og på lørdag, og andre topper var også godt besøkt: Veslebjørn, Saksa, Kniven, Høgvagltind og Surtningstinden for å nevne noen. Det var mye nedkjøring i bratte sider, og mange kunne fortelle om at de hadde gått opp og kjørt ned de samme bratte helninger flere ganger på rad... Sann skiglede, der bare lårmusklaturen satte begrensingene.

Det var knallvær, varmt, mye sol og noe driv av skyer. Lite vind, - og det nærmest kokte i både Tverrbytnet og Kyrkejglupen. En estetisk nytelse var det når fullmånen kom opp over Kyrkjeoksla på den skyfrie himmelen på lørdagskvelden (se bildet på denne siden).

Det blir lett mange superlativer etter en slik helg, la gå med det, men denne årstiden er helt spesiell i Jotunheimen, og særlig de første dagene i mai. Selv om Leirvassbu nå holder stengt fram til sommersesongen, så er turområdet åpent 24/7. Det blir mange flotte skiopplevelser i mai måned i Leirvassterrenget.

04.05.15, Knut-Willy

Velkommen til påskefjellet

Det skrider mot palmehelgen og påsken ligger foran. Det er en flott tid her nå midt i Jotunheimen. De siste dagene har vært ganske så vekslende hva vær angår. I går, torsdag, da det snødde intenst i det lavere østlandsområdet, var det vinden som regjerte i våre fjellstrøk. Med vindkast på over 40 m/s var det til tider frisk her på Leirvassbu. Det var liten storm fra sørøst store deler av torsdag formiddag. Litt snø ble det også utover ettermiddagen og kvelden, men da hadde vinden løyet. I dag, fredag, viste Leirvassområdet seg fra sin beste side. Vindstille / flau vind og solen sprakk opp skylaget. Flotte kontraster disse to siste dagene. Værfaste turfolk kom seg av gårde og dro videre til bl.a. Olavsbu, Memurubu og Fondsbu. Jeg tok en morgentur til topps på Kyrkja. Mye snø og is i de bratteste partiene opp sørryggen. Stegjern og isøks kom til god nytte helt fra bandet. Utsikten, lyset og fargene var utrolig flott fra toppen i dag.

Skiføret er litt vekslende. Grunnet mye vind de siste dagene er det stedvis skare og hardt, andre steder er det mye vindtransportert løssnø. På ryggene er det mye avblåst. Når det gjelder skredfare så er www.varsom.no et godt sted å orientere seg. Skredfaren nå er særlig knyttet til vindtransportert fokksnø i lesider. Mye vind, og i fra ulike retninger, de siste dagene, gjør at det varierer mye lokalt hvor disse lesidene er.

Det er godt å være på plass for sesongen, og vi ser fram til mange flotte dager i fjellet i Leirvassbuområdet. Det er nå en liten plussgrad i solkroken. Velkommen til fjells i påsken.

28.03.15, Knut-Willy

Varme og flotte dager i fjellet

Vi skriver nå midtveis i juli og Lerivassterrenget har vist seg fra sin beste side i første del av sommersesongen. Varme og solrike dager i en lengre periode nå har gitt hytte-til-hytte folk og toppsamlere mange fine opplevelser. Med høye temperaturer blir det så pass til varmeutvikling at det de siste par dagene har kommet noen tordenskrall og lyn på senettermiddagene. Da er det klokt å bevege seg raskt ned fra breene, luftige egger og tinder... Det har så langt vært mye forskjellig aktivitet i området: Fjellvandrere på langturer helt fra Finse til Geiranger, klatrere på eggene og brevandrere på Smørstabbreen. Toppentusiastene har vært på Stetinden, Kyrkja, Tverrbytthornet, Smørstabbtindene, Visbretind...ja, på det meste av tinder i området. Vi har utforsket litt egger og tinder også de siste to ukene. Velkommen til fjells, og høysesongen her oppe har jo egentlig ikke begynt ennå, -det lover godt for mange fine fjellopplevelser i Leirvassområdet.

15.07.14, Knut-Willy

Berghaus og Viking er nye utstyrsleverandører på Leirvassbu

Sommer og høst har gått siden sist jeg skrev noen linjer på fjellførerbloggen til Leirvassbu. Dette skyldes hverken skrivesperre eller mangel på noe å skrive om, men heller det faktum at sommersesongen er alt for kort. Skal man rekke alt som rekkes bør, må opplevelsene gå foran oppdateringer på bogger og facebooksider. Men om noen virkelig lurte - sommeren har vært helt fantastisk. I år kan vi trygt slå fast at sola vant kampen om dagene, og dermed degraderte regn, sludd, hagl, tåke og storm til å ha rene statistroller. Og vi likte denne rollefordelingen helt supert. Så kan vi heller la "statistene" få lov til å være mer fremtredende utenfor turfolkets høysesong. Men tilbake til dette med at tidsklemmen også har inntatt friluftslivet. Norske fjell, skoger og fjorder har alt for mye å by på, og som altmuligentusiast kan det i perioder gå litt over stokk og stein. Og når en firetimers kveldstur på stisykkel avløses av en natt med bilkjøring for å gjøre Skardstinden og Nåle dagen etter - ja da kan selv en multisportens tidstryllekunstner gå på en liten smell. Så på sommerens minusside må det anføres at jeg har syklet på meg tennisalbue og pådratt meg et ribbeinsbrudd etter noen rundkast i en steinur. Det positive er at alle turene, aktivitetene og opplevelsene fullstendig overskygger det negative. I skrivende stund kan jeg garantere at kræsjforskningen er glemt. Hodet er nemlig like helt og proppfullt av gode minner. Jeg tenkte å droppe å gjøre noe forsøk på en oppsummering av sommeren, og heller oppfordre alle til å starte planleggingen av neste års sesong allerede nå. La flyplasskøer, støvete bygater og overfylte badestrender klare seg uten din medvirkning, og legg heller sommerferien til verdens vakreste villmark. Og som neste artikkel kommer til å indikere: Jotunheimen er ikke så verst fra et sykkelsete heller.

Men før jeg legger ut artikkelen om sykkeltur rundt Jotunheimen, tenkte jeg å skryte litt av det nye turutstyret vi har fått på Leirvassbu. For siste del av sesongen ble brukt til å prøve ut nye støvler, turtøy og ryggsekker fra Berghaus og Viking. Og blant fjellførerne på Leirvassbu var dommen enstemmig: dette var meget bra. Støvlene som ble vår klare favoritt, er egentlig høyskaftede jaktstøvler. Men disse var kanskje den største åpenbaringen. Formstøpte etter norske føtter og en befrielse for torturerte tær etter årevis i søreuropeisk skofangenskap. Å plassere føttene i en Viking Deer Hunter var som å komme hjem. Og siden vi allerede er i gang med å legge positive og negative faktorer på vektskåla: det mest negative med Deer Hunter, vil det sannsynligvis være produsentene av gnagesårplaster som kommer til å merke. Compeede og Norgesplaster går trange tider i møte, dersom disse støvlene får lov til å spre seg på markedet. Deer Hunter var en nytelse å gå med, fungerte ypperlig i steinur og vegetert terreng. Satt godt på regnglatte steiner og var suveren på isbre - både med og uten stegjern. Og vassing av myrer, bekker og småelver gikk som en tørr drøm. Den er ingen utpreget klatrestøvel, men den fungerte helt supert til enkel klatring og rangling mellom fjelltoppene.

Skallplaggene fra Berghaus fungerte helt perfekt, mens superundertøyet er det mer krevende å vurdere . Der er det lite som skiller de forskjellige produsentene fra hverandre. Mest oppmerksomhet vekket nok turbuksa laget med 3XDRY teknologi. Vannavvisende og med god elastisitet, var den utrolig behagelig å gå på tur med. Den hadde den spesielle egenskapen, at man knapt ønsket å ta den av etter at turen var over. Den har blitt favorittbuksa også for turer i skog og mark, og derfor har den allerede rukket å bli mye brukt - uten at den har pådratt seg noe synlig slitasje av den grunn. Verdt å nevne er også den meget myke, behagelige og varme fleecejakka. Men den har jeg ikke sett så mye til, for den ble ganske raskt "stjålet" av min datter. Uansett er vi meget godt fornøyd med det nye utstyret, og vi røper vel ingen stor hemmelighet ved å avsløre at vi allerede nå har begynnt å glede oss til neste sesong. Men aller først gleder jeg meg nå til vinteren som skal inneholde solide doser av både pudderkjøring på store fjell og lange skiturer i Oslomarka. I vinter skal jeg være teknikkinstruktør for Skiforeningen, så ikke nøl med å ta kontakt med Skiforeningen dersom du ønsker å slipe litt på din egen skiteknikk. Uansett satser jeg på at vi sees snart. Enten det nå blir på Leirvassbu, på en fjelltopp eller i en lyssatt skiløype:)

05.11.13, Per-Arne

August: En aktiv fjellmåned i Leirvassterrenget

Det har nå blitt august, og med det er vi inne i en aktiv fjellmåned i Jotunheimen og Leirvassterrenget. Det er fin tid til fjells nå. Litt kjøligere netter og klar og frisk luft på dagtid. Det er godt med turfolk i fjellet, og tinder og breer besøkes av mange fjellinteresserte. Det har vært en del nedbør de siste dagene, noe som har resultert i store elver og bekker. Der det normalt er greit å passere disse, kan det være noe mer krevende de nærmeste dagene. Vær forsiktig ved kryssing, og gjør det på anbefalte steder. I skrivende stund, onsdag morgen, legger folk ut på turer til Tverrbytthornet, Smørstabbreen, Bukkeholstindene og Stetinden. Andre fortsetter fra hytte til hytte på DNTs rutenett. Det er meldt lettere vær i dagene fremover og sola titter nå frem gjennom skylaget som nå sprekker opp.

07.08.13, Knut-Willy

Drømmeforhold på Leirvassbu

Nå har det vært og er flotte forhold i fjellet. Med dagtemperaturer på over 20 grader, og sol fra skyfri himmel i mange dager har forholdene vært de aller beste. Mange fjellfolk har søkt opp til Leirvassterrenget og gått fra hytte til hytte og på bre- og toppturer. Vi har hatt føring til både Storebjørn og Krossbu. Vi har også startet guidet tur til Tverrbytthornet med travers av den luftige vesteggen, noe som inkluderer en rappell på nesten 20 meter. En fin tur for de som liker litt luftig tinderangling. Velkommen til fjells nå i høysesongen for toppturer i Leirvassområdet.

26.07.2013, Knut-Willy

Stor fare for sørpeskred i Jotunheimen

Mildvær og mye nedbør er i ferd med å korte ned årets vårskisesong, og når nattefrosten også uteblir, smelter vårsnøen raskere enn vi ønsker oss. I tillegg øker faren for sørpeskred betydelig! Man må derfor være ekstra aktsom, dersom man legger ut på vårskitur under rådende forhold. Sørpeskred kan gå i slakt terreng og renne som en elv langt utover nesten flatt terreng. Det er derfor uforutsigbart og svært farlig. Senest i pinsehelga gikk det et stort sørpeskred i nedkant av Leirbrean. Skredet gikk langt ut over skisporet, der det bare minutter i forveien hadde gått nærmere 150 skiturister. Bare flaks gjorde at det gikk bra denne gangen. Dersom du klikker på lenken nedenfor, kan du lese mer om skredet og se bilder på bloggen til fjellfører Kjell Nyøygard. http://www.fjellforer.blogspot.no. Kjell oppdaterer bloggen jevnlig, og gir viktig og nyttig informasjon fra området. I tillegg til å skrive/varsle om skredfare, gir han også tips og råd om fjellturer og legger ut flotte bilder.

Dersom du ønsker deg på vårskitur en av de nærmeste dagene - og klarer å passere flomstengte veier - kan det være et godt tips å kjøre til Juvvasshytta. Fra ca. 1800 høydemeter er det større mulighet for nattefrost og dermed også mer stabile snøforhold.

Med en viss bekymring for skiføret, tillater jeg meg å ønske god skitur;)

22.05.13, Per-Arne

Fortsatt flotte turforhold

Dette var siste helgen vi holdt åpent for vårsesongen, og mange benyttet seg av muligheten for skiturer med utgangspunkt fra Leirvassbu. Flere av oss fikk fine dager med rundturer og toppturer. Med hyggelig fjellprat i godt lag i peisestuen på kveldene, var dette en fin avslutningshelg på Leirvassbu.Til tross for en lang periode med mildvær var forholdene fine, og et snøfall på fredag kveld og natt gav nysnø til flotte nedkjøringer. Mange tok turen til Storebjørn, andre var på Midtre Høgvagltind, Stetinden, Kyrkja og Tverrbotntindene. En del løssnøskred har gått i området, så vær som alltid forsiktig i valg av linjer og ruter.

Det er fortsatt flotte forhold for vårskiturer i Leirvassterrenget, så selv om Leirvassbu er stengt frem til medio juni, er det fortsatt mange muligheter for supre ski- og toppturer i Leirvassterrenget. Nyt våren til fjells!

13.05.2013, Knut-Willy

Fantastiske skiforhold - men stor skredfare!

Det er fortsatt mye snø og fantastiske skiforhold i området rundt Leirvassbu, men vær oppmerksom på at det er større skredfare enn det pleier å være på denne årstiden. I det siste har det kommet mye snø i kombinasjon med sterk vind. Dette innebærer oppsamling av store mengder vindtransportert snø i lesider. Nord- og østsider har vært spesielt utsatt, og i det siste har det gått flere store skred i eller ved populære turruter. Stedvis har det vært bruddkanter på over 2 meter. Eksempler på dette er fra Geite, der et stort skred gikk på østsiden den samme helgen det var UTEcamp. Et skred på nordøstsiden av Skarddalstinden gikk langt ut på breen der det tidvis ferdes skiløpere. I fotogalleriet over kan du se et bilde av skredet som for få dager siden gikk på Kyrkjas østside. Dette var flere hundre meter bredt og gikk langt ut på Kyrkjekjønne, farlig nær en av de populære nedkjøringsrutene fra Kyrkja. Alle disse skredene utløste seg selv, og heldigvis var det ingen skifolk i nærheten da de gikk. De er allikevel en viktig påminnelse om skredfaren vi nå opplever midt i den beste og mest populære årstiden for vårskiturer i høyfjellet. Under fanen "Turforslag" finner du en lenke til varsom.no, der du kan få et oppdatert skredvarsel for Jotunheimen. Vi oppfordrer alle til å være forsiktige og vise fjell- og skredvett.

Ønsker alle en god og trygg skitur i det fantastiske skiterrenget rundt Leirvassbu:)

02.05.13, Per-Arne

UTEcamp 2013 - en kjempeopptur

UTEcamp 2013 er nettopp avsluttet, og vi sitter fortsatt å nyter inntrykkene fra helgen. Det ble en helg med høyt aktivitetsnivå for både barn og voksne, og det var gøy å se hvordan alle fikk utfolde seg. Her var ingen aldre og ingen nivåer glemt. Når vi nå nettopp har lest i UTEmagasinet at denne campen har kommet for å bli, så har vi allerede begynt å glede oss til neste år.

For anledningen var inngangskroken omgjort til campkontor, mellomgangen var omgjort til guidekontor, peisestua var omgjort til aktivitetsrom for barn og uteboden lot seg lett bygge om til foredragssal. Dette var de små modifikasjonene som måtte gjøres for å kunne ønske nesten 200 deltakere velkommen til UTEcamp 2013. I tillegg til Leirvassbus velkjente fasiliteter, den unike beliggenheten og Jotunheimens beste toppturfjell, var grunnlaget for en vellykket festivaldebut lagt. Plusser vi på en stor lavvo og alle sponsor- og utstyrsteltene, kan jeg sette to streker under svaret - aktivitetsmagi for alle.

Når i tillegg værgudene var med i arrangementskomiteen, og stanset stormviftene og lettet på tåkesløret akkurat i samme øyeblikk som de første gjestene ankom. Ja, så ble dette kort og godt bare en perfekt helg. Hundrevis av tidligere superduperbesøk på Leirvassbu til tross - jeg kan ikke huske å ha hatt det så bra noen gang.

Det ble gått toppturer til mange av de nærmeste og mest populære fjellene, og fjell som Stehøe, Stetinden, Midtre Høgvagltinden og Kyrkja fikk besøk flere ganger. I tillegg ble det noen litt lengre turer til Storebjørn og Semelholstinden. Nedkjøringene til Øvre Høgvagltjønnen, Tverrbytnede og over Visbrean fikk jubelen opp på store høyder. Enkelte gikk turer på egen hånd, men mange lot seg friste av det varierte og velorganiserte guidetilbudet som Bre og Fjell vartet opp med. Det ble satt opp et variert turprogram, og hver morgen la gruppene bestående av seks deltakere ut på tur med friskt mot. Mange kom slitne tilbake, men felles for alle var begeistringen og kanskje stoltheten over å ha flyttet noen grenser. Jeg (Per-Arne) fikk gleden av å guide en gruppe til Skarddalstinden på lørdag. Vi måtte over en kvass egg og gjennom et tåkelag for å nå toppen, men oppe på toppen fikk vi oppleve det mange drømmer om. Skylaget lå lavere enn toppunktet, og vi kunne se tåkehavet fra oversiden med tindetopper som stakk opp på alle kanter. Tilbake på Leirvassbu kunne vi senke oss ned i peisestua, og nyte inntrykkene sammen med velfortjente pils og alle de andre slitne, solbrune og fornøyde folkene som var der. Jeg fikk ikke selv vært med på alle barneaktivitetene, men ingen av barna jeg pratet med etterpå ville reise hjem . Det er et godt tegn. Bilder av barn i full utfoldelse - barneskirenn, lavvogrilling, lavvodisco og inneaktiviteter - gjør inntrykkene fra campen fullkommene. I galleriet over har vi lagt ut ett av bildene tatt av UTEcamp-fotograf Roger Bareksten. På UTEmagasinets hjemmesider kan du se flere flotte bilder fra helgen. http://www.utemagasinet.no/Ski/Arrangement/UTEcamp/Kommet-for-aa-bli.         Mer informasjon om UTEcamp finner du på: http://www.utecamp.no

Til slutt ønsker vi å takke alle som bidro til å gjennomføre denne campen, og gjøre den til den magiske opplevelsen det ble. Vi vet hvor mye grubling og arbeid som skal til, og her var ingen eller ingenting glemt. Mat- og saftstasjonen som var rigget til mellom parkeringsplassen og Leirvassbu tok på symbolsk vis kaka. Et tegn på at det meste var tenkt på. Så takk til vertskap og ansatte på Leirvassbu, sponsorer, guider, samarbeidspartnere, frivillige og alle andre som med kompetanse og arbeidslyst gjorde denne campen mulig. Den aller største takken går allikevel til campsjef Marit Vidnes og henns UTEstab, bestående av redaktør Sandra Lappegard, UTEjournalister og andre med tilknytning til UTEmagasinet. Maken til gledesspredere skal man lete lenge etter.

Vel blåst folkens:)

23.04.13, Per-Arne og Knut-Willy

Sesongåpning på Leirvassbu

Endelig var ventetiden over og vi kunne få oss årets første skiturer fra Leirvassbu. De første gjestene var på plass allerede torsdag og gikk tur til Storebjørn på fredag. De kunne fortelle om flotte forhold og puddersnø på Bjørnbrean. Selv ankom jeg lørdag, og jeg må innrømme jeg var litt bekymret for snøforholdene da jeg rullet inn Leirdalen. Nederst i dalen var det ganske  tynt med snø, men det økte rask på etterhvert som veien buktet seg oppover mot  parkeringsplassen ved Sletthamn. På Leirvassbu er det heldigvis godt med snø, og man har måttet grave seg ned til vinduene i 1. etasje på soveromsfløyen. Et godt tegn. Vi kunne derfor puste lettet ut og se frem til en lang og forhåpentligvis fantastisk skisesong. Men før jeg kunne klikke på meg skiene og legge ut på den første skituren, fikk jeg lørdagskvelden på Leirvassbu. Selv om det ikke var så mange gjester, var stemningen i baren/peisestua som vanlig meget god. I den lille gruppen med gjester, fantes det to karer som behersket pianokunsten svært godt. Det tok ikke lang tid før konserten var i gang, og det var vekslesvis solo- og duettnummer. Klassikerne kom tett som hagl, og da allsangen kom i gang ble det ren magi. Vi forsøkte å få Ole-Jacob til å finne frem munnspillet, men lykkes ikke denne gangen.

Rundt Leirvassbu var det ganske hardpakket, og snødekket forteller tydelig at vinden har fått herje fritt den siste tiden. Som toppturentusiast med dragning mot puddersnø, ble mine turer denne helgen derfor en slags leteaksjon for å finne nedkjøringer med rett snøkonsistens. Med hjelp av et lite snødryss på ca. 10 cm natt til søndag ble leteaksjonen enklere enn jeg hadde trodd, og nedkjøringene ble en ren nytelse. Siden vinden stort sett hadde kommet fra sør-vest, siktet vi oss inn på noen av de små breene som vender mot nord-øst. På baksiden av bandet mellom Kyrkja og Kyrkjeoksle lå det 10-15 cm puddersnø. Det var bare å sette fart og la skiene brodere S-mønster nedover mot Kyrkjetjønne. Deretter gikk turen videre til Søre Tverrbottinden, og også her var de små breene på nord-østsiden dekket med puddersnø. Mandag gikk turen først opp på Stehøe. I terrengforsenkningen som ligger i le for skavlranden langs østryggen var snøen perfekt, og det var bare å gjøre nedkjøringen til Leirvassbu i ett drag. Den aller beste snøen fant vi på baksiden av Stetinden - på breen som ligger på fjellets vestside. Her var det 15-20 cm pudder, og på det beste fikk vi utvilsomt følelsen av å kjøre i knedyp løssnø. Helt eventyrlig:) Vår siste tur  gikk opp til Store Rauddalstinden, og vi hadde siktet oss inn på Alvebreen som det beste alternativet. Øverst var det vindpakket, men litt lenger nede på breen lå løssnøen og ventet. Derfra var skikjøringen nydelig helt ned til bunnen av Simledalen. Mellom breen og ryggen som leder opp til Store Rauddalstinden var det som vanlig en kjempeskavl, men en bratt og hardpakket rygg midt på skavlen gjorde adkomsten opp helt grei. Også selve ryggen opp til toppunktet var hardpakket, så det var på med stegjern for min del. Skal jeg til slutt gi et generelt tips til årets påsketurister som ønsker å nå toppunkter, så må det være å ta med skarejern/stegjern og isøks. Det kan komme godt med. God tur og god påske:)

20.03.13, Per-Arne

Bli med på årets store begivenhet - UTEcamp 2013

Fra 18 - 21 april arrangeres årets store nyhet på festivalfronten. UTEcamp 2013 er et samarbeidsprosjekt mellom magasinet UTE og Leirvassbu, og vil bli avviklet til omtrent sammen tid hvert år fremover. Den er en fantastisk mulighet for alle friluftselskere og toppturentusiaster. Campen har fått en familieprofil, der man oppfordres til å ta med seg både barn, svigermor, venner, naboer og kolleger. På denne campen vil mangfold stå i sentum, og både sammensetningen av campdeltagere og tur- og aktivitetsformene som tilbys, skal være viktige bidrag til dette. Vi tror dette er en kjærkommen nyvinning, og endelig en camp som tar med seg barna som en del av hovedmålgruppen. Turprogrammet vil derfor bli svært variert, der skileik rundt Leirvassbu for de aller minste, til strabasiøse toppturer til noen av landets høyeste, bratteste  og mest spektakulære fjelltopper, representerer ytterpunktene. Dersom vi får med oss både værguder og fjellguider, håper vi det skal bli mulig å få til en av landets flotteste og mest spektakulære fjellturer. Turen fra Leirvassbu over 5 isbreer, 4 band og gjennom den utrolige Porten opp til Galdhøpiggen. Kanskje med bonusbesøk på Vakkerbandet, som ikke uten grunn har fått dette navnet. Det endelige turprogrammet vil bli formet etter hvert, og selvfølgelig vil enkelte turer være avhengig av vær og føreforhold. Du finner oppdatert informasjon og gjør påmeldingen på UTEcamp sine egne hjemmesider: http://www.utecamp.no.

Både Knut-Willy og jeg kommer til å være på campen. Vi blir med på noen av turene og deler gjerne våre erfaringer med campdeltagerne - uavhengig av om det er proppfulle av adrenalin på en fjelltopp, eller mer tilbakelent med noe godt i glasset i peisestua på kvelden. Meld deg på før det er for sent, så sees vi på Leirvassbu:)

09.01.13, Per-Arne Andersen

Ny bok om Leirvassbu

Boka På tur - Leirvassbu har nå kommet på markedet. Den ble lansert 26. november og har fått en strålende mottagelse. Boka er å få kjøpt i en rekke bokhandlere på Østlandet, samt en del nettbutikker - blant annet Fri Flyts nettbutikk www.ffshop.no. Den vil selvsagt også bli mulig å få kjøpt på Leirvassbu, når Leirvassbu åpner for sesongen. Her er forlagets omtale av boka:

På tur - Leirvassbu er en unik veiviser til landets høyest beliggende villmark. Den første steinboden for fotturister ble bygget allerede i 1875. Dagens Leirvassbu har 200 sengeplasser og er et populært utgangspunkt for de som vil oppleve Jotunheimen på sitt beste. Denne boka tar deg med på toppturer til fots, klatretraverser, toppturer på ski, breturer, småturer i kulturlandskap, sykkelturer, turer for barn og mye mer. Du finner også lesverdige tilbakeblikk på pionerene som var de første til å utforske Jotunheimen. Lettleste beskrivelser gjør det enkelt å navigere seg frem mellom eller over de store fjellene og isbreene som området er så kjent for. Boka er full av flotte bilder og gode historier. Turglede, entusiasme og begeistring er en rød tråd gjennom alle de 239 sidene.

Til boka er det laget et fullverdig turkart på vannfast papir, der alle turene som omtales i boka er tegnet inn. Forskjellige farger skiller sommer- og vinterturer fra hverandre.

Boka har fått en veiledende pris på 349 kroner og kartet er priset til 109 kroner. Vi er helt sikre på at dette er en investering som gir avkastning allerede før første tur. Vi ønsker dere alle god lesning, og håper på fantastiske turopplevelser i tiden fremover.